Reklam

Formel 1-säsongen 2019 - guide och spelschema

Motorsportens kronjuvel varvar upp och den racingintresserade har många månader av spänning framför sig. Formel 1-säsongen 2019 tippas bli en av de mest jämna någonsin. Oddsen säger att vi har ett klassiskt "tvåhästarsrace" mellan Mercedes och Ferrari, men det enda vi kan vara säkra på är att inget lag kommer vika en tum i varken första eller sista sväng.

Låt oss gå igenom de två givna förhandsfavoriterna och utmanarna där bakom.

Mercedes

Kan Mercedes ta sin sjätte raka mästerskapstitel? Det är frågan motorsportvärlden ställer sig och vad varje F1-intresserad utgår från när Formel 1-säsongen 2019 ska analyseras. Laget har fått behålla sina förare från i fjol och gör sitt bästa för att göra ärkerivalen Ferrari till favoriter.

  • Fjolårets resultat: Mästare
  • Förare (placering 2018): Lewis Hamilton (1:a), Valtteri Bottas (5:a)
  • Bil: F1 W10 EQ Power+

Inför säsongen har Mercedes gjort det mesta för att lägga över favoritskapet på Ferrari. Det röda laget har fått rubrikerna om att vara snabbast i testerna, men faktum är att det bara skiljt 3 tusendelar, vilket gör själva rubrikerna mer värda än vad tidsjämförelserna är relevanta.

Mercedes är det enda laget som klarat 1 000 träningsvarv och kommer därmed in i säsongen med mer data än något annat lag. Lägg dessutom till det faktum att man har fem raka VM-titlar, samt lyckats behålla bägge sina förare. Det är förståeligt att man vill lägga favorittrycket på Ferrari, men oddsen säger något annat.

Mercedes att slå Ferrari i konstruktörsmästerskapet till 1,72 hos Betsson

Inga förändringar på förarsidan

Lewis Hamilton är nummer ett, även om finsk media gärna lyfter fram att Valtteri Bottas inte kommer vara lika ”defensiv” som i fjol. Men om inte finländaren spelar sina kort helt rätt har reserven Esteban Ocons potential att göra Valtteri Bottas nervös.

På den tekniska sidan genomgår laget en mindre men planerad övergång, där teknikchef Aldo Costa går tillbaka till en konsultroll. Chefsdesigner John Owen tar över delar av Costas roll. Prestandachef Mark Ellis har bestämt sig för att ta ett sabbatsår, vilket betyder att ansvarig för fordonsdynamik, Loic Serra, kliver in i hans ställe.

Lewis Hamilton gjorde sitt troligen bästa år hittills i fjol. Det är imponerande hur en så duktig förare lyckas hålla motivationen uppe, vilket annars är ett frågetecken att lyfta. Istället är det värt att fundera på hur han hanterar en bil som nödvändigtvis inte är bäst? Han har erfarenheten och en racinghjärna som är i det närmaste ojämförbar. Men frågan är vad som händer med honom, och med laget, om det visar sig i inledningen av säsongen börjar lite knackigt och motorn inte riktigt räcker till mot konkurrenterna.

Föraruppställningen kan lyftas fram som en fördel för Mercedes. Det är svårt att veta hur samarbetet mellan Sebastian Vettel och Charles Leclerc kommer fungera för Ferrari, men Lewis Hamilton och Valtteri Bottas är en mer beprövad duo.

Kan vinnarkulturen göra skillnaden?

Formel 1-säsongen 2019 kommer bli en jämn tillställning. Det är svårt att se något lag springa iväg och vara överlägsna. Mycket tyder på att taktiska beslut kommer avgöra vem som lyckas i tävlingarna, snarare än att det blir givna segrar för den med snabbast motorn.

Enligt expertisen är det här förhållanden som talar för Mercedes. Laget har stor erfarenhet och många personer som är ”vana att vinna”. Vinnarkulturen kan mycket väl bli den avgörande faktorn när säsongen summeras.

Avslutningsvis ska det sägas att även om Mercedes har sex raka VM-titlar har konkurrenterna kommit närmre och närmre för varje säsong. 2014 vann laget med 296 poängs marginal. Året efter var segermarginalen nere i 275 poäng, varpå man till 2016 utökade till 297. Därefter har det handlat 146 poäng 2017 och bara 84 förra året. Klarar man av att hålla undan även i år, är frågan?

Ferrari

Det är både lätt och svårt att köra Formel 1 i en röd bil. Förutsättningarna för att vinna finns, men det gör också trycket från en kultur och historik som törstar efter att laget ska tillbaka till vad man en gång var. Kan 2019 bli året då Ferrari återtar tronen för första gången sedan 2008?

  • Fjolårets resultat: Tvåa
  • Förare (placering 2018): Sebastian Vettel (2:a), Charles Leclerc (13:e)
  • Bil: F1 SF90

Många förhandsexperter lyfter fram andraföraren Charles Leclerc som Ferraris största styrka gentemot förra året. Lagets problem har nämligen tidigare varit att man haft för långt avstånd mellan sina bilar i tävlingarna. Enkelt uttryckt har Ferrari inte haft några problem att ha en (1) bil i toppen, och allt oftare högst upp, men andrabilen har halkat efter. I ett konstruktörsmästerskap är det förödande.

I fjol vann Ferrari sex tävlingar, men lyckades ändå inte kapitalisera tillräckligt i den totala poängskörden. Inte en enda gång lyckades man vinna en dubbelseger, något Mercedes gjorde inte mindre än fyra gånger. Det röda laget hyser nu stora förhoppningar till att unge Charles Leclerc kan vara kronprinsen som både hjälper Sebastian Vettel till segrar, och själv är med och hugger om pallplaceringar.

Kännbara förändringar i verkstaden

Det är egentligen svårt att se varför Ferrari inte är favoriter till årets titel. Materialmässigt är man snabbast och förarsidan är förstärkt. Pessimisterna till laget påpekar dock snabbt på att man var snabbast på testerna även i fjol, och då räckte det inte hela vägen fram. Mercedes utvecklade sin bil under säsongen – och egentligen ingenting tyder på att man inte kommer göra detsamma i år.

Samtidigt som förväntningar kan pressa laget finns frågetecken i stallet. Under vintern har man genomfört en del förändringar i verkstaden, där bland annat den tekniska chefen Mattia Binotto tagit Marizio Arrivabenes plats som huvudansvarig för laget. Och samtidigt har Laurent Mekies, tidigare tävlingschef på internationella banracingförbundet, kommit in sent som sportchef.

Ledarförändringarna utanför banan har egentligen ingen anledning att påverka laget negativt, men med vetskap om att säsongen sannolikt kommer avgöras genom snabba beslut under tävlingarna – till exempel depåstopp och däckval – ställs höga krav på ett sammansvetsat och likatänkande lagarbete.

Kan Leclercs axlar bära Ferrari till titeln?

Ingen tvivlar på att Charles Leclerc kommer att bli en av sportens största stjärnor, men frågan är huruvida det kommer ske i år? Bortsett från tillfälliga förare som Nicola Larina och Luca Badoer måste vi gå tillbaka till 80-talet för att hitta senast Ferrari tog in en förare med så blygsam F1-erfarenhet som Charles Leclerc.

Den unge föraren från Monaco får dra ett tungt lass, men är det någon supertalang som kan klara det är det han.

Ferrari kommer in i Formel 1-säsongen 2019 med det på förhand bästa materialet och seriens kanske mest spännande förarduo. Laget hade den snabbaste bilen i test, de visade näst snabbast resultat i varvdiagrammet och gav varje indikation på att kunna göra mer varv eller gå snabbare om de bara hade önskat. Visst, testerna kan vara missvisande och det är svårt att veta hur mycket lagen mörkar. Men det säger ändå något om vad som komma skall.


Charles Leclerc att vinna VM till 6,00 hos Betfair

Utmanarna

Bakom de två klara oddsfavoriterna radar de andra lagen upp sig. Låt oss ta en titt på vad de har att komma med. 

Red Bull

Förändringens vindar har blåst över Red Bull. Utan att gå igenom av hela listan av uppdateringar kan sägas att de två största skillnaderna gentemot i fjol är dels att Pierre Gasly ersätter Daniel Ricciardo, och dels att man för första gången kommer köra med Honda-motor.

  • Fjolårets resultat: 3:a
  • Förare (placering 2018): Max Verstappen (4:a), Pierre Gasly (15:e)
  • Bil: F1 RB15

Säg "Red Bull" och den ovane F1-intressenten tippar laget i topp på ren reflex. Men faktum är att det börjar bli några år sedan Red Bull dominerade F1-cirkusen, laget hade sina hittills största glansdagar 2010-2013. Testresultaten under vintern har inte övertygat och tappet av Daniel Ricciardo bör av experter bli kännbart. Vad som dock talar för Red Bull är att de resultat som presterats under vintern gjordes med en C3-komponent, att jämföra med andra lags C5:or. Ryktet säger att Red Bull har fler uppgraderingar i lådorna, men det är nog också vad som krävs för att laget ska ha en chans att leva upp till förväntningarna som varumärket sätter.

Renault

Den franska biltillverkaren fortsätter sin jakt för att komma tillbaka till fornstora dagar. I fjol togs ytterligare ett steg framåt och inför den här säsongen finns vaga förhoppningar om en topp 3-placering i det totala konstruktörsmästerskapet.

  • Fjolårets resultat: 4:a
  • Förare (placering 2018): Daniel Ricciardo (6:a), Nico Hulkenberg (7:a)
  • Bil: F1 R.S.19

Renault placerade sig på tredje plats under vinterns tester, vilket ger en indikation på vart man är på väg i sin femårsplan. Värvningen av Daniel Ricciardo har gjort Renault till en av årets stora "snackisar". Att en förare med sju F1-segrar kommer till laget höjer moralen och gör att fler vågar blicka högre upp. Frågan är om laget har vad som krävs för att hålla jämnt över en hel säsong – eller om de blir en aktör som blandar podiumplaceringar med ordentliga bottennapp? Kapaciteten för att störa de största finns.

Haas

Hade Haas bästa motorn bland mittenlagen i fjol? Att kapaciteten i materialet fanns är det få som tvekar på, vilket verkar vara något många tar med sig in i förhandstipsen till i år. Om Haas har lärt sig läxorna finns all anledning till optimism.

  • Fjolårets resultat: 5:a
  • Förare (placering 2018): Kevin Magnussen (9:a), Romain Grosjean (14:e)
  • Bil: F1 VF-19

Be ett fanatiskt F1-fan berätta om lagen, bilarna och förarna i tävlingen – och vi kan nästan lova att de kommer glömma Haas. Så illa är det kanske inte, men laget flyger alltid under radaren. Laget åkte ut och vintertestade, körde hyfsat, packade ihop och åkte hem med sina datorer för att återgå till verkstaden. Kanske är det istället Ferrari man ska titta på när Haas analyseras? Det har visat sig förr att när Ferrari-motorn presterar bra i det röda laget får även det svarta en bra säsong.

McLaren

Förväntningarna finns alltid på McLaren, men det börjar bli dags att leverera. Ofta är det teknikaliteter som håller förarna tillbaka – i fjol var det problem med att överföra aerodynamiken från vindtunneln till tävlingsdagarna.

  • Fjolårets resultat: 6:a
  • Förare (placering 2018): Carlos Sainz (10:a), Lando Norris (n/a)
  • Bil: F1 MCL34

Det blir mycket prat om testresultaten här, men det är viktiga siffror. För McLarens del är man solid i mitten av fältet, både vad gäller tider och mängd. På den positiva sidan ska noteras att man lyckades genomföra hela 250 varv fler i vinter än inför förra säsongen. Kanske är det vad som krävs för att ge Carlos Sainz rätt förutsättningar när det gäller som mest? Tappet av Fernando Alonso kan väga tungt och även Stoffel Vandoorne har fått lämna laget.

Lando Norris att placera sig bättre än Carlos Sainz i förarmästerskapet till 3,00 hos NordicBet

Racing Point

Fjolåret var starkt för Racing Point, som då gick under namnet Force India. Miljardären Lawrence Stroll räddade laget och man lyckades bragdartat samla en hel del poäng, trots att man började på noll i Belgien, 13 tävlingar in i säsongen. 

  • Fjolårets resultat: 7:a
  • Förare (placering 2018): Sergio Perez (8:a), Lance Stroll (18:e)
  • Bil: F1 RP19

Det är lätt att vara optimistisk inför Racing Points säsong. Givet fjolårets strul i inledningen av året gjorde man succé, och håller man i det i år kan placeringarna bli riktigt, riktigt bra. Frågetecknen finns dock där. Vintertesterna var inget att jubla för, med endast 625 varv och tider där man var näst sämst (efter Williams). Men experterna lugnar – många jämför med tidigare säsonger där laget haft liknande utveckling och ändå gjort bra poäng i tävlingarna, och det är ju faktiskt det som räknas. Sergio Perez var i fjol den enda föraren utanför Mercedes, Ferrari och Red Bull som lyckades ta en pallplats i ett lopp. Hur många gånger kan han upprepa det i år, är frågan?

Alfa Romeo

Marcus Ericsson har lämnat laget för att pröva lyckan i IndyCar-serien. Sauber hade ett par tuffa säsonger men lyckades i fjol med det största målet: att överleva. Säsongen 2019 är en nystart för laget som numera går under Alfa Romeo-flagg.

  • Fjolårets resultat: 8:a
  • Förare (placering 2018): Kimi Raikkönen (3:a), Antonio Giovinazzi (n/a)
  • Bil: F1 C38

Förvandlingen från Suber till Alfa Romeo kan knappast bli tydligare exemplifierad än en titt på förarsidan. I fjol plockade laget poäng i 14 av 21 tävlingar – och det var gnetandet som var melodin. Charles Leclerc fick ta de flesta poängplaceringarna, även om Marcus Ericsson likväl hade kunnat göra det i flera lopp. Åttondeplatsen i konstruktörsmästerskapet kom tack vare en stabil laginsats, men frågan är om hur det blir i år med stjärnförare som Kimi Räikkönen och nykomlingen Antonio Giovinazzi? Vem som är lagets nummer 1 lär det inte bli något tal om...

Toro Rosso

Red Bulls systerlag Toro Rosso slutade näst sist i fjol, men hade chanserna att glänsa emellanåt. Förhandssnacket delar experterna i två läger där jämnheten ifrågasätts, samtidigt som många lyfter Alexander Albon som en av säsongens mest intressanta förare.

  • Fjolårets resultat: 9:a
  • Förare (placering 2018): Alexander Albon (n/a), Daniel Kvyat (n/a)
  • Bil: F1 STR14

Det finns gott om skäl till optimism i Toro Rosso-laget. Vintertesterna bevisade att materialet har alla förutsättningar att ge förarna chansen att placera sig långt fram på många banor. Man genomförde drygt 900 varv och hade fjärde snabbaste tid. Mycket tyder på att laget ska ha bra chans i kvalen, men tidigare säsonger har man haft svårt att hålla ihop det på tävlingsdagarna. Kanske blir 2019 ett annat år?

Alexander Albon att placera sig bättre än Daniel Kvyat i förarmästerskapet till 3,00 hos NordicBet

Williams

Det är svårt att analysera Williams. I fjol var bilen så svag att Robert Kubica sa att han skämdes för att köra den, vilket kanske inte är riktigt det läge man vill vara i varken som reservförare eller lagchef. Med bara sju ihopskrapade poäng i fjol kan det i stort sett bara bli bättre i år.

  • Fjolårets resultat: 10:a
  • Förare (placering 2018): George Russell (n/a), Robert Kubica (n/a)
  • Bil: F1 FW42

Varken laget som helhet eller förarna, George Russell och Robert Kubica, har något större tryck på sig utifrån. Alla förväntar sig en bottensäsong till för att istället ta steget upp i mittenskiktet från 2020. Men det finns ingen anledning att ge upp på förhand. George Russel är en av de hetaste nykomlingarna och Robert Kubica har tidigare visat att han kan köra bil riktigt fort. Allting talar för att både laget och förarna kommer bli bättre och bättre ju längre säsongen går, frågan är bara hur svagt de inleder?

George Russel att placera sig bättre än Robert Kubica i förarmästerskapet till 2,00 hos NordicBet

Lag och förare Formel 1-säsongen 2019

MCLAREN
Lewis Hamilton Valtteri Bottas
FERRARI Sebastian Vettel Charles Leclerc
RED BULL Max Verstappen Pierre Gasly
RENAULT Daniel Ricciardo Nico Hulkenberg
HAAS Romain Grosjean Kevin Magnussen
MCLAREN Carlos Sainz Lando Norris
RACING POINT Sergio Perez Lance Stroll
ALFA ROMEO Kimi Raikkonen Antonio Giovinazzi
TORO ROSSO Daniil Kvyat Alex Albon
WILLIAMS George Russell Robert Kubica

Motorer Formel 1-säsongen 2019

Mercedes
Mercedes, Racing Point, Williams
Ferrari Ferrari, Haas, Alfa Romeo
Renault Renault, McLaren
Honda Red Bull, Toro Rosso

Kalender Formel 1-säsongen 2019

17 mars Melbourne Australia
31 mars Sakhir Bahrain
14 april Shanghai China
28 april Baku Azerbaijan
12 maj Barcelona Spain
26 maj Monaco Monaco
9 juni Montreal Canada
23 juni Le Castellet France
30 juni Spielberg Austria
14 juli Silverstone Great Britain
28 juli Hockenheim Germany
4 augusti Budapest Hungary
1 september Spa-Francorchamps Belgium
8 september Monza Italy
22 september Singapore Singapore
29 september Sochi Russia
13 oktober Suzuka Japan
27 oktober Mexico City Mexico
3 november Austin USA
17 november Sao Paulo Brazil
1 december Yas Marina Abu Dhabi
Feedback