Efter nyheten om hur regeringen avser stärka konsumentskyddet på den svenska spelmarknaden har fem spelchefer, från några av de största spelbolagen i Sverige, författat ett gemensamt brev till Ardalan Shekarabi.

Vi på Betting publicerar härmed det öppna brevet till socialförsäkringsministern.

Om spelarna lämnar, följer bolagen efter

Den 1 januari 2019 infördes en ny spelreglering i Sverige. Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi ansvarade för reformen, och samarbetet med oppositionen gav brett stöd i riksdagen.

Det övergripande mantrat var att staten skulle återta kontrollen över spelmarknaden efter att spelande under decennier flyttat till bolag utan tillstånd att verka i Sverige.

Riksdagens viktigaste måttstock för en effektiv kontroll av spelmarknaden var det som kallas kanalisering, det vill säga hur stor andel av de svenska spelkonsumenterna som väljer att spela hos ett bolag med en svensk licens.

Detta blev som väntat ett vägskäl där bolagen med sikte på en långsiktig affärsmodell välkomnade mer insikt i verksamheten och större kontroll av spelarnas beteenden till förmån för en välfungerande och hållbar spelmarknad.

Alla spelbolag sökte inte svensk licens

För att säkerställa ett ansvarsfullt spelande ställdes krav på implementeringen av bland annat åldersverifiering, bonusbegränsning, erbjudande av insättning och tidsgränser, samt omfattande processer för att motverka penningtvätt och osunt spelande.

Detta blev en självklarhet för de 90 bolag som valde att ansöka om en svensk spellicens och tillsammans lades grunden till den nya svenska spelmarknaden med fokus på ett starkt konsumentskydd.

Men inte alla hoppade på Ardalan-tåget, många bolag ansåg att det fanns mer att vinna på att hålla sig utanför systemet och fortsätta att erbjuda spel utanför skatt, kontroll och spelansvarsåtgärder, den så kallade svarta marknaden.

Spelcheferna: "Kunderna väljer"

Idag, bara ett år senare, visar det sig att det ”paket” som licensbolagen valde att köpa och skriva under, helt har ändrat karaktär och riskerar därmed att förlora all sin konkurrenskraft till förmån för de bolag som valt att husera på den svarta marknaden.

Vi ska komma ihåg att det är kunderna som väljer var den bästa produkten finns. I en digital värld ligger inte den makten hos staten, eller för den delen hos oss som bolag.

Vi verkar i en digital värld och har direkt tillgång till all relevant data som behövs för att utvärdera vilka åtgärder som kan bidra till att stärka tryggheten för våra spelare och samtidigt erbjuda attraktiva erbjudanden och produkter.

Det tråkiga är att regeringen med Ardalan Shekarabi i spetsen inte vill prata med oss aktörer om hur vi kan arbeta tillsammans och med stöd av den insikt vi besitter utveckla en väl fungerande svensk spelmarknad.

Detta blev extra tydligt när ministern den 23 april föreslog nya akuta restriktioner eftersom han menade att ”Regeringen ser stora risker på spelområdet just nu”. Men den samlade spelbranschen (privata som statliga) ser inte alls samma mönster, istället ser vi hur spelandet minskat mot hur det såg ut innan covid-19-krisen slog till.

Ny rapport visar kanaliseringen

I veckan publicerade den oberoende analysfirman Copenhagen Economics en rapport som beskriver hur allt fler spelare väljer att lägga sin tid hos aktörer på den svarta marknaden. Detta är ett underbetyg till regeringen som helt misslyckats med att försvara sitt eget licenssystem.

Störst tapp stod onlinekasino för, där cirka var fjärde spelad krona hamnar hos en olicensierad aktör före en aktör med en svensk licens.

Statsrådet Shekarabi vet om detta, han har också tillgång till statistiken om en fallande kanalisering, men av någon oförklarlig anledning verkar han inte orolig för att allt fler spelare går till den okontrollerade svarta marknaden.

Syftet med omregleringen och som hade brett stöd i riksdagen, var att skapa en mer hållbar och långsiktigt fungerande spelmarknad. Nu är ministern på väg att skapa ett ”vilda västern 2.0” på spelmarknaden, och det görs i konsumentskyddets namn.

Varför sänka sin egen spelreglering?

För oss är det tydligt att Ardalan Shekarabi inte delar vår ambition att skapa en hållbar och trygg spelmarknad då det senaste förslaget är den bästa reklamen för spelare att lämna de licensierade bolagen.

Företag oavsett bransch vill vara där kunderna är. Lämnar kunderna, så kommer företagen följa efter.

Den svenska spelmarknaden erbjuder inte bara en trygghet för spelarna, den bidrar årligen med miljardbelopp i välbehövliga skatteintäkter och investeringar i idrotten.

Genom att månad för månad urholka den svenska spelmarknaden riskerar trygghet, skatteintäkter och investeringar i samhället att minska.

Vi frågar oss varför Ardalan Shekarabi vill sänka sin egen spelreglering?

Pontus Lindwall, VD, Betsson* AB
Henrik Tjärnström, CEO, Kindred Group
Gustaf Hagman, Group CEO, LeoVegas*
Therese Hillman, VD, NetEnt AB
Ulrik Bengtsson, Group CEO, William Hill* Plc

Det öppna brevet är delgivit genom branschföreningen BOS och skrivet av ovanstående debattörer. Åsikterna är skribenternas.