Vi på Betting.se har full koll på alla artister i Melodifestivalen 2025. Vi följer givetvis deras odds att vinna löpande, men också trenderna i deras sociala medier inför deltävlingarna i den svenska Melodifestivalen. Vi har analyserat alla artisters sociala medier och antal följare på Instagram, Facebook och TikTok. Vi har illustrerat resultatet i en graf nedan, där artisterna är sorterade efter lägst odds (den artist med lägst odds anses vara favorit till att vinna tävlingen).

Melodifestivalen Final - Sociala Medier - *Uppdatering*

  • Den finska humorgruppen KAJ har vunnit slaget om sociala medier med imponerande ökningar i antal följare på både Instagram och TikTok - KAJ har sannerligen bastat sig in i den svenska folksjälen!
  • Kristofer Greczula har som väntat ökat sin följarskara som relativt okänd artist till att vara en av favoriterna att vinna hela tävlingen.
  • Klara Hammarströms antal följare på sociala medier har gått "On and On and On".
  • John Lundvik som vann Melodifestivalen under pre-TikTok-era har fått rejäl påökning på TikTok under årets Mello.
  • Meira Omar, en maktfaktor på TikTok redan innan Mello, har nu fått ännu fler följare som artist.
  • Dolly Style lyckas skaffa sig en helt ny skara fans varje gång de är med i Mello, detta år är inget undantag.
  • De nya följarna finns primärt på TikTok och Instagram men lyser med sin frånvaro på Facebook.
Artister Instagram kval Instagram final TikTok kval TikTok final Nya följare
KAJ 17900 64400 3700 28500 71300
Klara Hammarström 105000 117500 322900 346200 35800
Meira Omar - - 155300 174700 19400
Kristofer Greczula 25600 37500 427 5990 17463
Dolly Style - - 226700 241000 14300
John Lundvik - - 2231 7700 5469

*Grafen avser endast de största förändringarna i antal följare och mindre förändringar uteblir helt.

Inför finalen i Melodifestivalen visar det sig att de flesta artister endast har marginellt fler följare eller oförändrat jämfört med inför deltävlingarna. Att delta i Melodifestivalen innebär inte någon garanti att bli viral rikskändis vars låtar nynnas i varje fikarum. Humorgruppen KAJ, som redan är kända i Finland, fick ett omedelbart lyft i svenska följare på sociala medier.

Melodifestivalen inför deltävlingarna

  • Totalt har årets Mello-stjärnor över 5 miljoner följare på sociala medier, där Instagram är det vanligaste mediet med cirka 2.8 miljoner följare.

Se odds för alla artister

Utseendet på denna graf kan vara helt omkullkastat efter första deltävlingen, vilket blir intressant att följa.

Några av årets Schlagerstjärnor är mer kända via andra karriärer

Värt notera är att vissa artister inte nödvändigtvis har fått sina följare via en sångkarriär, utan via helt andra karriärväger som inte har så mycket med sång att göra.

  • Victoria Silvstedt är primärt känd som internationell modell, men som också haft en sångkarriär i skymundan.

  • Meira Omar fick sitt mediala genombrott genom tv-serien Love is blind.

  • Att Måns Zelmerlöw har flest antal följare är inte så konstigt. Han är en Schlagerveteran som stod som slutsegrare i Eurovisionsfestivalen 2015 med låten Heroes, folkkär programledare för bl. a. Allsång på skansen, samt en välkänd entreprenör som padel-kung.

  • Av alla artister är det endast Måns Zelmerlöw som har en stor närvaro på Facebook. I övrigt är det Instagram, tätt följt av TikTok, som är de stora sociala medierna.
  • Victoria Silvstedt har cirka 1,3 miljoner följare på Instagram, ingen annan Mello-stjärna kommer i närheten av dessa siffror.

Lågt odds innebär inte alltid ett stort antal följare på sociala medier

Intressant är att lågt odds inte alltid korrelerar med stort antal följare. Exempelvis, Kristofer Greczula anses i skrivande stund vara en av favoriterna men har samtidigt en ganska liten följarskara. Detta kan förstås ändras väldigt snabbt när tävlingen väl börjat.

Jämfört med Victoria Silvstedt som inte anses vara en av favoriterna, men som tillsammans med Måns Zelmerlöw, har överlägset flest följare i sociala medier med cirka 1,4 miljoner följare.

Det blir intressant att följa vem som vinner Melodifestivalen. Lever Måns Zelmerlöv upp till favoritskapet eller blir det en högoddsare som står för en minnesvärd Mello-chock!

Fullständig data över alla artister och sociala medier

Artist Instagram Facebook TikTok Total
Måns Zelmerlöw 445000 305000 102000 852000
Kristofer Greczula 25600 3700 427 29727
SCARLET 26500 7700 5200 39400
John Lundvik 124000 23400 2231 149631
Klara Hammarström 105000 0 322900 427900
Linnea Henriksson 64700 33000 8800 106500
Malou Prytz 12900 0 8020 20920
Saga Ludvigsson 18100 2400 24000 44500
Andreas Lundstedt 41900 4300 2460 48660
Angelino 5400 56 432 5888
Ella Tiritello 13600 0 12500 26100
Erik Segerstedt 26300 8100 1157 35557
Annika Wickihalder 11000 570 4100 15670
Arvingarna 46000 47600 43600 137200
Kaliffa 29700 7700 6365 43765
Victoria Silvstedt 1300000 57200 5325 1362525
Albin Johnsén ft. Pa 13900 7100 3466 24466
Maja Ivarsson 35400 0 76 35476
Arwin 6000 495 14800 21295
Meira Omar 229000 0 155300 384300
Tennessee Tears 8500 3800 980 13280
Vilhelm Buchaus 7300 17 1500 8817
Amena 69000 273 6700 75973
Adrian Macéus 27000 570 53500 81070
Björn Holmgren 5700 80 156300 162080
Dolly Style 64400 12300 226700 303400
Fredrik Lundman 34800 0 21800 56600
KAJ 17900 20300 3700 41900
Nomi Tales 11500 980 1300 13780
Schlagerz 399 210 7 616
Totalt antal följare 2826499 546851 1735646 5108996