Vi på Betting.se har full koll på alla artister i Melodifestivalen 2025. Vi följer givetvis deras odds att vinna löpande, men också trenderna i deras sociala medier inför deltävlingarna i den svenska Melodifestivalen. Vi har analyserat alla artisters sociala medier och antal följare på Instagram, Facebook och TikTok. Vi har illustrerat resultatet i en graf nedan, där artisterna är sorterade efter lägst odds (den artist med lägst odds anses vara favorit till att vinna tävlingen).
Melodifestivalen Final - Sociala Medier - *Uppdatering*
- Den finska humorgruppen KAJ har vunnit slaget om sociala medier med imponerande ökningar i antal följare på både Instagram och TikTok - KAJ har sannerligen bastat sig in i den svenska folksjälen!
- Kristofer Greczula har som väntat ökat sin följarskara som relativt okänd artist till att vara en av favoriterna att vinna hela tävlingen.
- Klara Hammarströms antal följare på sociala medier har gått "On and On and On".
- John Lundvik som vann Melodifestivalen under pre-TikTok-era har fått rejäl påökning på TikTok under årets Mello.
- Meira Omar, en maktfaktor på TikTok redan innan Mello, har nu fått ännu fler följare som artist.
- Dolly Style lyckas skaffa sig en helt ny skara fans varje gång de är med i Mello, detta år är inget undantag.
- De nya följarna finns primärt på TikTok och Instagram men lyser med sin frånvaro på Facebook.
Artister | Instagram kval | Instagram final | TikTok kval | TikTok final | Nya följare |
KAJ | 17900 | 64400 | 3700 | 28500 | 71300 |
Klara Hammarström | 105000 | 117500 | 322900 | 346200 | 35800 |
Meira Omar | - | - | 155300 | 174700 | 19400 |
Kristofer Greczula | 25600 | 37500 | 427 | 5990 | 17463 |
Dolly Style | - | - | 226700 | 241000 | 14300 |
John Lundvik | - | - | 2231 | 7700 | 5469 |
Inför finalen i Melodifestivalen visar det sig att de flesta artister endast har marginellt fler följare eller oförändrat jämfört med inför deltävlingarna. Att delta i Melodifestivalen innebär inte någon garanti att bli viral rikskändis vars låtar nynnas i varje fikarum. Humorgruppen KAJ, som redan är kända i Finland, fick ett omedelbart lyft i svenska följare på sociala medier.
Melodifestivalen inför deltävlingarna
- Totalt har årets Mello-stjärnor över 5 miljoner följare på sociala medier, där Instagram är det vanligaste mediet med cirka 2.8 miljoner följare.
Utseendet på denna graf kan vara helt omkullkastat efter första deltävlingen, vilket blir intressant att följa.
Några av årets Schlagerstjärnor är mer kända via andra karriärer
Värt notera är att vissa artister inte nödvändigtvis har fått sina följare via en sångkarriär, utan via helt andra karriärväger som inte har så mycket med sång att göra.
-
Victoria Silvstedt är primärt känd som internationell modell, men som också haft en sångkarriär i skymundan.
-
Meira Omar fick sitt mediala genombrott genom tv-serien Love is blind.
-
Att Måns Zelmerlöw har flest antal följare är inte så konstigt. Han är en Schlagerveteran som stod som slutsegrare i Eurovisionsfestivalen 2015 med låten Heroes, folkkär programledare för bl. a. Allsång på skansen, samt en välkänd entreprenör som padel-kung.
- Av alla artister är det endast Måns Zelmerlöw som har en stor närvaro på Facebook. I övrigt är det Instagram, tätt följt av TikTok, som är de stora sociala medierna.
- Victoria Silvstedt har cirka 1,3 miljoner följare på Instagram, ingen annan Mello-stjärna kommer i närheten av dessa siffror.
Lågt odds innebär inte alltid ett stort antal följare på sociala medier
Intressant är att lågt odds inte alltid korrelerar med stort antal följare. Exempelvis, Kristofer Greczula anses i skrivande stund vara en av favoriterna men har samtidigt en ganska liten följarskara. Detta kan förstås ändras väldigt snabbt när tävlingen väl börjat.
Jämfört med Victoria Silvstedt som inte anses vara en av favoriterna, men som tillsammans med Måns Zelmerlöw, har överlägset flest följare i sociala medier med cirka 1,4 miljoner följare.
Det blir intressant att följa vem som vinner Melodifestivalen. Lever Måns Zelmerlöv upp till favoritskapet eller blir det en högoddsare som står för en minnesvärd Mello-chock!
Fullständig data över alla artister och sociala medier
Artist | TikTok | Total | ||
Måns Zelmerlöw | 445000 | 305000 | 102000 | 852000 |
Kristofer Greczula | 25600 | 3700 | 427 | 29727 |
SCARLET | 26500 | 7700 | 5200 | 39400 |
John Lundvik | 124000 | 23400 | 2231 | 149631 |
Klara Hammarström | 105000 | 0 | 322900 | 427900 |
Linnea Henriksson | 64700 | 33000 | 8800 | 106500 |
Malou Prytz | 12900 | 0 | 8020 | 20920 |
Saga Ludvigsson | 18100 | 2400 | 24000 | 44500 |
Andreas Lundstedt | 41900 | 4300 | 2460 | 48660 |
Angelino | 5400 | 56 | 432 | 5888 |
Ella Tiritello | 13600 | 0 | 12500 | 26100 |
Erik Segerstedt | 26300 | 8100 | 1157 | 35557 |
Annika Wickihalder | 11000 | 570 | 4100 | 15670 |
Arvingarna | 46000 | 47600 | 43600 | 137200 |
Kaliffa | 29700 | 7700 | 6365 | 43765 |
Victoria Silvstedt | 1300000 | 57200 | 5325 | 1362525 |
Albin Johnsén ft. Pa | 13900 | 7100 | 3466 | 24466 |
Maja Ivarsson | 35400 | 0 | 76 | 35476 |
Arwin | 6000 | 495 | 14800 | 21295 |
Meira Omar | 229000 | 0 | 155300 | 384300 |
Tennessee Tears | 8500 | 3800 | 980 | 13280 |
Vilhelm Buchaus | 7300 | 17 | 1500 | 8817 |
Amena | 69000 | 273 | 6700 | 75973 |
Adrian Macéus | 27000 | 570 | 53500 | 81070 |
Björn Holmgren | 5700 | 80 | 156300 | 162080 |
Dolly Style | 64400 | 12300 | 226700 | 303400 |
Fredrik Lundman | 34800 | 0 | 21800 | 56600 |
KAJ | 17900 | 20300 | 3700 | 41900 |
Nomi Tales | 11500 | 980 | 1300 | 13780 |
Schlagerz | 399 | 210 | 7 | 616 |
Totalt antal följare | 2826499 | 546851 | 1735646 | 5108996 |