Från och med i höst kommer man i USA kunna kolla Champions League på Facebook. Detta blir verklighet efter ett samarbete mellan Facebook och Fox Sports.

Redan i september kommer amerikanska Facebookanvändare kunna följa Champions League via sin Facebookprofil. Dealen mellan Facebook och Fox Sports innebär att man via Facebook kommer kunna se två matcher per gruppspelsdag, fyra åttondelsfinaler samt fyra kvartsfinaler.

Enligt Fox Sports skedde hela 98 miljoner interaktioner bland 34 miljoner användare i samband med Champions League-finalen i våras där Real Madrid besegrade Juventus. “Facebook har en av de mest sociala fotbollspublikerna på webben. Och det här kommer exponera Champions League för fans som normalt inte sätter på tv:n för att kolla på en match” säger David Nathanson, head of business operations, på Fox Sports.

Facebooks ansvarige för den globala sportsamarbeten, Dan Reed, ser inget negativt i samarbetet med Fox Sports. “Vi är exalterade över att kunna hjälpa Fox Sports att nå en ny publik, människor som konsumerar innehåll på mobila, digitala och social plattformar”.