Bettingbranschen bidrar till att vi fortsätter att se TV-sport, trots att TV-tittandet överlag minskar. Det framgår i rapporten TMT Predictions, framtagen av revisionsbolaget Deloitte.

Enligt TMT Predictions finns det en stark koppling mellan att vara intresserad av betting och att följa sport på TV, något som säkrar att sporterna kan fortsätta sälja sina TV-rättigheter, och därigenom finansiera sin idrott. 

– Vår research pekar på en stark relation mellan att intressera sig för betting på sportspel och TV-sport. Rapporten förutspår att under 2019 kommer över hälften av de amerikanska män som satsat pengar på ett sportresultat att se matchen på tv. Ju oftare de spelar, desto mer sport tittar de på, säger Jonas Malmlund, partner och nordisk TMT-ledare på Deloitte.

Årets TMT Predictions visar en nedåtgående trend i traditionellt tv-tittande, framför allt bland unga. Samtidigt står underkategorin tv-sport relativt stadigt. En stor del av förklaringen är betting på sportspel, enligt Deloitte. Amerikanska män som bettat ser nämligen dubbelt så mycket sport på tv som övriga – i genomsnitt 20 respektive 10 timmar i veckan.

TV-sport populärt att sponsra

Niclas Norström, som arbetar på byrån Acne, är expert på den svenska spelmarknaden. Han ser en positiv utveckling för den svenska sportspelsbranschen, då allt fler spelbolag satsat på sportsbetting inför och i samband med omregleringen.

– Marknadsledande ATG är ett exempel, liksom Svenska Spel som lanserat spel på hästar. Samtidigt har Unibet valt att sponsra flera stora sportevenemang som VM i längdskidor och cykeltävlingen Giro d’Italia. Genom att sponsra sportevenemang med mycket sändningstid är förhoppningen att få fler människor att spela på olika sorters sporter, säger Niclas Norström.

Den svenska spelmarknaden regleras sedan 1 januari av en lag som kräver att aktörer måste ha en ny licens från Spelinspektionen. Niclas Norström tror inte att omregleringen kommer att leda till minskad omsättning på marknaden.

– Nya marknadsföringsmöjligheter, tillgänglighet via mobilen och ett ökat utbud av sportspel och betting skapar en positiv situation för spelmarknaden. På det stora hela tror jag att omregleringen leder till ett ökat spelande, vilket i förlängningen även borde gynna svensk tv-sport, avslutar Niclas Norström.