Vi befinner oss på Malta, en liten ö ute i Medelhavet där det denna onsdagsmorgon är strålande sol och lika varmt som en sommardag fastän det är i slutet av mars. Detta är också det land där bettingbolaget Bethard har sitt huvudkontor. Vi har under några veckors tid hört rykten om vad som ska vara spelbranschens genom tidernas största rekrytering nämligen fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic. Vi har lyckats få till en intervju med Erik Skarp, grundare och VD för Bethard, för att få en bättre inblick i sanningen, vad det egentligen är som händer.

Bethard – Winners dare more som vi känner igen genom deras stenhårda attityd och som tidigare profilerat sig med hjälp av skådespelaren Dragomir Mrsic. Nu har Bethard gjort ett nytt förvärv som slår resten av bettingbolagen på fingrarna. Erik Skarp berättar om hur Bethard ville göra något annorlunda med sitt varumärke och hur alla spelbolag kopierar varandra.

– I vår bransch finns det massvis med ambassadörer vilket skapar förvirring om vilken person som är kopplat till vilket varumärke. Vi ville inte göra samma resa utan snarare koppla samman den bästa personen med Bethard. Det fanns bara en som vi ansåg vara världens största vinnare och som samtidigt delar berättelsen och den resan som vi ser framför oss. En som vågar ta utmaningen på riktigt och det var Zlatan, säger Erik.

Hemligheten bakom förvärvet

Med Zlatans självsäkra stil, sitt stora leende och vinnarmentalitet gör att han är lika speciell på som utanför fotbollsplanen.  Det är inte konstigt att fler spelbolag har velat signera Sveriges genom tiderna största fotbollsspelare. Vi vet att andra spelbolag har försökt värva Zlatan men misslyckats. Erik berättar hemligheten om vad som står bakom det lyckade förvärvet.

–  Det är en fråga till Zlatan men som jag förstått har det att göra med sättet som vi kommunicerade och hur vi vill bygga vårt företag. Det handlar inte bara om pengar. Det handlar om människorna man arbetar med, hur man vill göra saker och vilket mindset man har. Det är där jag tror att vi lyckades skapa ett intresse,trots att vi från början var helt okända för honom. När Zlatan fick höra om Bethard och vår "Winners dare more" - attityd kände han nog snabbt att det här är något som han vill associeras med. Han känner igen sig själv i vad varumärket står för, och det tror jag var nyckeln.

”Inget spelbolag har lyckats tidigare”

–  Zlatan är noga med sitt varumärke och har extremt höga förväntningar när han kliver in i något. Anledningen till att inget bettingbolag har lyckats tidigare är för att ingen varit intressant nog och ingen har haft en tillräckligt spännande resa, det är viktigare för Zlatan än pengar. Zlatan skulle kunna signera ett flertal liknande samarbeten imorgon om han skulle önska, men Zlatan valde oss. Detta är vi oerhört stolta över, förklarar Erik.

Erik berättar också hur Zlatan själv uttryckte sig om samarbetet: 

 ” I’m used to win, I won a lot. I´m looking forward to win with you at Bethard. Bethard is the only betting company that managed to catch my attention. Because I share the idea that winners dare more”.

”Första mötet var känsloladdat och obeskrivligt”

Första mötet mellan Bethard och Zlatan skedde i Manchester. Erik berättar om hur det kändes att möta fotbollsspelaren som han så länge sett upp till. Erik har följt Zlatans karriär sedan barnsben och är en trogen Malmö FF supporter och det var som bekant där Zlatans resa började. Mötet var planerat för en timme men blev till en fem timmar lång och öppen diskussion om livet i allmänhet och som utlandssvensk. Efter givande diskussioner kom Erik nöjd ut från mötet som blev starten till ett minst sagt unikt samarbete.

– Det var känslomässigt för mig som har följt Zlatan under snart 20 års tid. Vi har sett honom prestera om och om igen på TV, jag har läst hans bok, sett intervjuer och sammanhang han varit med i. På något sätt kände jag redan innan mötet att jag hade en relation med honom, just för att man sett honom så pass mycket. När jag satt i rummet och dörren öppnades och Zlatan står en meter ifrån.. då är det något som sköljer över mig. Det är en mäktig känsla som är svår att sätta ord på, här träffas vi och ska försöka skapa ett samarbete, beskriver Erik känslofyllt.

”Ryktet stämmer inte”

Erik berättar att ryktet som media till viss del målat upp om att Zlatan ska vara arrogant och självupptagen inte stämmer. Han skulle istället beskriva Zlatan som jordnära, ödmjuk och lätt att ha att göra med.

– Han har stor respekt för andra människor och deras åsikter. Det märks att han har suttit i liknande samtal tidigare och gör allt för att motparten ska känna sig bekväm. Vi satt länge och pratade om livet i allmänhet; om barn, och hur han ser på framtiden. Där kände vi att det fanns en kemi som fungerade bra. Det var en speciell upplevelse, det var häftigt.

”Delägare i Bethard

Signeringen är inte unik endast för att det är den största hittills utan också för att Zlatan kommer vara mer än en ambassadör då han går med som delägare i företaget.

– Zlatan är en delägare vilket förhoppningsvis varar för alltid, under förutsättning att vi gör något bra tillsammans. Han är ingen posterboy utan han kommer vara med oss och utveckla bolaget och framförallt varumärket till att bli något som folk ska tycka om och vilja associeras med.

Varumärkesförändring

Erik berättar om deras plan om att göra en helomvändning och förändra synen på Bethards varumärke med hjälp av Zlatan.

Bethard uppfattats som aningen hårt, vilket är förståeligt, och vi känner att det har blivit en överdriven spinn vilket vi själva också varit med och bidragit till. Vi känner att det är dags att ta ett rejält kliv in mot mitten och bli något mjukare. Detta är en resa som startar måndagen den 26 mars. Då lanseras vår nya identitet i samband med en reklamfilm som vi arbetat fram tillsammans med Felix Herngren. Där går starten för vår varumärkesförändring. Det kommer bli mjukare och mer komiskt,  vi tar ett skönt men rejält kliv bort från det här hårda som ni sett tidigare.

Erik fortsätter: – Vi kommer alltid vara Bethard med knytnäven men vi kommer tydliggöra vad knytnäven betyder. Vår knytnäve, som symbol, kan i vissa sammanhang vara förknippad med våld och kampsport vilket vår ambition aldrig varit. Knytnäven har alltid stått för en fist bump. På vårt kontor gör vi en fist bump när vi klarar ett mål eller hälsar på varandra.

”Felix Herngren regisserar reklamfilmen”

Den första reklamfilmen mot ett mjukare Bethard är regisserad av Felix Herngren och visas i svensk TV från den 26 mars. Medverkande i kampanjen kommer att vara Zlatan Ibrahimovic med Dragomir Mrsic. Erik lovar att det blir en riktig show!

– Samarbetet har bottnat i att Zlatan vill ha total kvalité och då använde vi oss av Felix Herngrens produktionsbolag. Trots att Felix inte har gjort reklamfilm på många år fick vi honom att bygga den här storyn, det nappade han på! Felix kom med förslag till både mig och Zlatan om hur man skulle kunna göra  förflyttningen till ett mjukare Bethard. Felix har förmågan att lyfta relevanta ämnen i den värld vi lever i. Vi ska nu försöka kommunicera de moderna manliga attityderna och vi tror att vi kan göra det på ett mycket relevant och roligt sätt med Zlatan och Dragomir. Detta är självfallet också något som ligger oss grundare varmt om hjärtat eftersom att det någonstans bottnar i jämlikhet.

”Dragomir och Zlatan ska arbeta tillsammans”

Dragomir Mrsic kommer att stanna som ambassadör och arbeta tillsammans med Zlatan. Erik menar att Dragomir är en viktig del i den resa som Bethard ska göra och man vill bjuda in till en dialog.

–  Vi vill skapa en intressant och rolig dialog mellan Zlatan och Dragomir för att sticka ut från mängden. Jag upplever att folk är trötta på spelbranschens marknadsföring och jag kan verkligen förstå varför, de talar liksom med fel hjärnhalva. Allt fokus ligger bara på att erbjudanden efter erbjudanden ska pumpas ut.

Bethard tar upp kampen” 

–  Vi bygger ett sportbetting bolag och jag vill understryka att det är just ett bettingbolag som vi vill vara.  För oss är allt annat sekundärt. Betting är det vi kan, det är vår bakgrund och det är vad Zlatan vill förknippas med. Det är också där målsättningen ligger, vi vill utmana de stora drakarna och det är också en position vi älskar, att slå underifrån. Det kommer att ta tid, men det är också tid som är vår edge eftersom att vi jobbar hårdare och mer långsiktigt än de vi tävlar mot. De är alla på börsen och spenderar massor av tid på kvartalsrapporter medan vi bara fokuserar på bolagsutveckling. Där är det skönt att ha med sig en vinnare som Zlatan som kommer från exakt samma skola, det gäller att jobba hårt och tro på det, då kommer resultaten. Med honom får vi ytterligare en dimension att verkligen våga tro på det omöjliga och det är något som betyder oerhört mycket för de människor som arbetar med detta dagligen.

Zlatan går till LA Galaxy

Nu har det blivit bekräftat att Zlatan lämnar Manchester United för LA Galaxy. Och självklart undrar vi hur Zlatans beslut kring sin fotbollskarriär kommer att påverka samarbetet med Bethard.

–   Vårt samarbete är redan utstakat, vi bygger detta som en del i Zlatans karriär efter fotbollen, vi bygger inte detta på Zlatan fotbollsspelaren för den är vi medvetna om att den kan ta slut när som helst.  Jag har ingen insyn kring var han ska spela, om han ska spela eller när han kommer att sluta. Idag flyttar han till Los Angeles och imorgon är han kanske kvar i England, och ryktena kommer att fortsätta om Sveriges största idrottsprofil genom tiderna.

Erik fortsätter: – Vi är inte beroende av att Zlatan ska spela fotboll, vi uppmuntrar det självklart för att vi älskar att se honom på planen. Det är en fördel att vi eventuellt kan få mer engagemang från honom om han slutar spela fotboll. Detta har jag inga belägg för men om man utgår ifrån att han kommer få mer tid för affärer och vara mer involverad i bolaget, vilket jag tror han kommer vara sugen på. Det ena behöver inte vara bättre än det andra, det är bara spekulationer.

”Man måste förtjäna Zlatan”

Zlatan har naturligtvis en helt uppsjö av följare på sina sociala medier vilket är en guldgruva för Bethard. Det visar sig att kvalité definitivt kommer gå framför kvantitet när det kommer till marknadsföringen. 

–  På Zlatans sociala medier får man uppmärksamhet om man förtjänar det. Jag hoppas att vi gör så pass smarta och kreativa insatser att vi förtjänar det. Det handlar om att Zlatan ska kunna stå för det han gör. Är det vi gör riktigt bra kommer vi att synas. Han vill inte förknippas med något som inte är genomtänkt, som inte är smart och som inte är snyggt. Han är extremt engagerad och det sätter höga krav på oss. Man måste förtjäna Zlatan, det är nummer ett. För oss ser vi detta snarare som en ypperlig möjlighet att få en tuff kravställare.

Hur mycket får Zlatan betalt?

Zlatan är, som Erik säger, ett av de starkaste varumärkena i världen. Så vad kostade kalaset? Svaret låter Erik oss endast spekulera kring. Men det svar vi fick fram var att Zlatan förtjänar en saftig deal, det är han värd.

När vi lämnar Bethards kontor har morgonen gått över till lunchtid och vi slås av hur snabbt tiden har passerat. Den inlevelse som Erik Skarp bjuder på och det sätt han lyfter med oss i sin berättelse gör att vi kan se hur Zlatan inte bara fastnat för Bethard som varumärke utan även för den person som med sin underbara energi kan hänföra vem som helst, deras VD, Erik Skarp.

 

Här kommer en förhandsvisning på Bethards nya reklamfilm: